Monday, October 8, 2007

BAKLAWA SIMPLE



dapat idea bila makan kuih arabian sweet....memang marvellouslah... boleh sempat buat lagi ni.. sesiapa ada peminat kacang tu mai-mai buat.... sedap tau.

BAKLAWA SIMPE

Bahan-bahan;

Doh A:

120g tepung gandum, diayak
60g shortening

Doh B:

120g tepung gandum, diayak
30g gula icing
30g shortening
60ml air

Bahan inti;

Kacang walnut (di bakar dulu dan di kisar kasar)
Kacang pistachio (di bakar dulu dan di kisar kasar)
gula halus

honey

Cara-caranya;

Untuk Doh: Doh A dan doh B disediakan berasingan tapi dengan cara yg sama. Satukan bahan2 untuk doh, gaulkan sehingga rata dan canaikan sehingga mendapat doh yg agak lembut. Tutup doh degan kain lembab atau plastic wrap dan biarkan selama 30 minit. Bahagikan setiap doh kepada 15 bebola yg sama saiz. (15 biji doh A dan 15 biji doh B) . Ambil sebiji doh B, leperkan dan letak sebiji doh A ditengah2. Balut doh A dengan doh B untuk satukan doh A dan B. Buat seperti karipap pusing atau kuih tau sa piah.

Inti; Campuran semua kacang yang di kisar bersama gula. Kacang boleh di ganti dengan kacang lain seperti cahsew, gajus dan sebagainya.

Ambil doh tadi, letak inti . Sapukan setiap satu dengan telur, Panaskan oven kepada 180degC. Bakar selama 15 minit , buka oven.. letakkan madu di atas setiap kuih tersebut sehingga rata. Bakar lagi lebih kurang 10 atau sehingga masak.

0 comments: