Sunday, March 15, 2009

BASIC MUESLI SLIDE





ari ini hus gi main ski, tak tau buat apa kat umah.. carl main laptop , adik dia pulak layan tv.. mama dia belik blog.. ari tu request secret resepi dari lemongrass muesli bars , dia pun dah post .. sekarang maybe good time untuk try secret resepi tu.. yatt ni memang suka makan breadfast bars ini..tapi before this beli kat kedai mahai.. sekarang dah reti buat sendiri.. terima kasih bebanyak ye LG

Basic Muesli slice

Bahan-bahannya;

2 cawan rolled oats2 cawan cornflakes, ramas sedikit (boleh guna coco pop, rice bubble, honey star atau campur kesemunya)
60 g campuran kekacang, dipotong kecil
40 g kismis (atau buah2 kering yang anda suka)
1/4 cawan coklat chip

150 g mentega
1 camca mentega kacang
1/2 cawan madu


Cara-caranya;



Lenser tin leper berukuran 10 x 10 inci dengan mentega, alas dengan aluminum foil dan lenser aluminium dengan sedikit mentega juga (LG, dia guna kertas minyak jee). Panaskan oven pada suhu 180C.
Cairkan mentega dan mentega kacang atas api sederhana, kemudian masukkan madu dan masak dengan api perlahan hingga bancuhan pekat sedikit, biarkan suam.
Satukan rolled oats, cornflakes, kekacang, kismis dan coklat chip dalam satu bekas. Tuang no. 2 dan gaul hingga semua bergaul rata. Alih ke dalam tin yang telah disediakan tadi. Ratakan dan tekan biar padat sedikit.
Bakar selama 30 minit. Keluarkan dari oven dan biar sejuk sepenuhnya. Masukkan dalam peti sejuk sehingga dingin. Boleh dipotong atau dipatahkan saja....

0 comments: