Monday, January 19, 2009

KEK PISANG ALA ENGLISH STYLE



citarasa yang sangat enak , kalu tak caya meh rasa kek yatt ni.. waahallhhh... hus i cakap kek ni paling sedap .. yatt pun suka sangat kek ni.. kek ni buat minum-minum petang hee... nyum nyummm

KEK PISANG ALA ENGLISH STYLE

Bahan-bahan;

180 gm tepung (yatt gunakan 90gm tepung gandum dan 90 gm tepung cake)
70 gm butter
2 biji pisang di lenyek ( besar satu jengkal jari, kalu pisang pendek tambah satu lg)
1 biji telur
3 sudu besar gula putih
2 besar gula perang
2 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu esen vanilla

sedikit pisang potong
serbuk kayu manis
sedikit gula pasir

Cara-caranya;

Pukul butter dan gula sehingga kembang , masukkan gula merah pukul lagi, kemudian masukkan telur dan pisang yang telah di lenyek, esen vanilla, blend lg. akhir sekali masukkan tepung , baking powder dan soda bikarbonat . Masukkan adunan tersebut di dalam bekas pembakar, susun kan pisang seperti gambar di atas dan taburkan serbuk kayu manis di atasnya. Bakar selama 45 minit. Setelah keluar cepat2 taburkan gula di atas kek, biarkan kek sejuk dan baru di potong.

8 comments:

Jiya said...

kak yatt oiittt!! apasat duk tayang kek2 ni.. nak kena sekeh ngan jiya??? akekeke..!! sedapnya kek... tunggu buah pisang berbuah blakang umah dulu. kikikiki...

princessharyati said...

mana tau sedap kek ni rasa pun belum.. buat dulu baru taw..jiya berbuah je pisang kt belakang umah jiya, ramai monyet mkn dulu..haaaa

Jiya said...

ala kak... mata jiya ni dah merasa sebelum mulut... kikikiki! kak yatt jan ler makan sensorang. ingat2 ler jiya kat sini. *sob sob sob* (dengan muka sedih sambil jelin kat kek pisang kak yatt)

QiStinA's said...

amboi yatt...menawan sungguh kek pisang english style itewww...

princessharyati said...

moi- ala kek pisang jek..nama jek ala2 gempak gitu heheh..
jiya adik ku mai sini k.yatt buat satu besaq punya utk hang

Suzi said...

hish...tergoda tengok...nanti kalau beli pisang kena simpan awal2 utk buat kek...kalau tak, habis anak2 mkn

anawahid said...

alahaiii yatt.. sedapnyerrr kek pisang tuhh... ana nih tau mkn jer..wakakaka... yatt your mum apa citer dh beransur sembuh ker?? mudah2an semuanya ok... weeiii jiya ngko sesuka hati jer nk sekeh pale yatt.. weiii depa bayar zakat fitrah tawwww... wakakaka.. meh sini akak sekeh pale ngko...huahuahua..

princessharyati said...

suzi-mmg pisang sedap mkn mcm tu jek.. heee.. samalah kat umah ni yang antu pisang hus yatt
ana- jiya tu kene kawen baru dia duk senyap2 skit hee..
terima kasih kerana mengingati mak yatt. sakit tu yatt rasa still tp biasalah org tua mana mau cete kan. sekrg dia dah di benarkan balik umah dan berehat sebelum pi semula utk rawatan selanjutnya 23hb jan nnti.
lupa nak bgtau- pisang ni kan sapa ada penyakit kencing manis n diabetis kene kurang kan kerana kalori gula dalam pisang sangat tinggi.