Wednesday, April 8, 2009

AYAM DENDENG (KENDURI)

dari resepi kak yang tersayang k.ummi . resepi asal kak ummi guna daging tapi yatt ganti dengan ayam... only one word- DELICIOUS!!!



AYAM DENDENG

Bahan:-

ayam (di goreng sedikit dengan minyak)-

1/2 cawan cili kering - kisar
5 ulas bawang merah -bersama
3 sudu besar gula melaka
4 sudu besar air asam jawa pekat
1 1/2 sudu besar kicap pekat manis
bunga lawang - yatt tambah
buah pala -yatt tambah
bunga cengkih - yatt tambah
garam secukup rasa

12 ulas bawang merah - buat bawang goreng

Cara Membuat:-

Panaskan minyak dalam kuali. Tumiskan bahan tumis, cili dan bawang kisar. Masak hingga betul-betul pecah minyak. Masukkan gula melaka, kicap, air asam jawa dan garam. Seimbangkan rasa. Masak hingga kering sikit dan naik minyak lagi, baru masukkan daging tadi. Kacau rata. Tutup api dan masukkan bawang goreng dan kacau rata. Sedap dimakan dengan lemang/pulut/nasi/roti.

7 comments:

Ummi said...

Yatt..thanks for trying..maybe next time akak try dengan ayam pulak...apapun mmg sedap kan? hehe..Najwa suka ni,kalau nak balik kolej mesti suh buat, sbb tahan lama..dia suka makan dgn roti, nasi n meratah jgk..wakaka..

ima said...

salam yatt,
nampak sedap je...lauk ni memang sama ngan tempat kenduri ke yatt?...kalau macam tu akak pun nak cuba lah jugak.

ain said...

yatt....cantiknya pinggannnnn!!!!

Jiya said...

jiya suka dendeng daging kak tapi jiya tak suka baling daging ke dendeng.. akekeke..

ct_nurmarlissaa said...

best nyerrr.....

NINA aka SL said...

nampak pun dah tau sedap.. nyum..nyum..nyum

Suzi said...

memang nampak sedap...kena try ni...

p/s: amboi kak ain...nmpk je pinggan tu