Wednesday, April 29, 2009

PULLA



PULLA . salah satu makanan rugi orang finland. sedap dan ringkas sesuai untuk sarapan pagi. ejaan sebelum ni purla di tukarganti menganti pulla (ejaan sebenar).. thank tina buat correction. hehhehehhe.. pulla ini garing di luar tp lembut di dalam ..sedap OOOooooo tak caya taya tina.

3 cawan tepung roti
1 cawan susu suam (kalu lembik tambah tepung)
11gm yis (1 pack kecil)
1 telur
1 sudu butter
1 sudu kecil gula
1 sudu kecil garam

inti;

magerin or butter
gula

masukkan tepung dalam mangkuk besar buat lubang di tengah , masukkan yis dan susu separuh , gaul hingga sebati, kemudian masukkan telur, butter, garam , gula dan susu yang lebihan tadi. gaul sehingga manjadi doh seperti roti. Setelah tu, buat bulat bulat susun di atas dulang pembakar . Panaskan oven 120'C, masukkan dulang yang berisi air panas di bawah oven dan setelah doh naik 2 kali ganda masukkan doh di dalam oven di tray yang lain . tray mestilah yang jarang-jarang. Bakar selama 10-15 minit dan angkat.

Purla ini boleh di simpan di dalam peti ais dalam tempoh yang lama bila nak makan kuarkan purla , buatkan lubang di tengah-tengahnya tapi jangan sampai berlubang macam donut just sekadar lubang untuk mengisi butter dan gula, panaskan oven suhu 180'c bakar purla selama 10-15 minit siap untuk di makan. Selalu nya kalu yatt nak makan purla pagi esok yatt akan di prepare purla terlebih dulu, esok just bawa kuar purla dari peti ais n bakar.

5 comments:

ain said...

yatt..campak sini ngan pinggan2 sekali!

QiStinA's said...

yatt...purla nie ala2 roti lah yek...

Tina said...

Pulla, not Purla

Suzi said...

menarik ni...
sedap mkn panas agaknya....

princessharyati said...

ain- u punya satu almari besar penuh dgn collection tu..dah2 cukup bagi kat org lain skit hahahhah

moi-sedap ooooo pulla tu

tina- thks ye welcome to berblog hehehheh

suzi-betulllllll