Thursday, May 7, 2009

SAMBAL TERUNG BAKAR



sedap sungguh makan masakan siti samsena (cek de sam) sampai teringat-ingat kat umah... hari ini yatt berym dengan dia tanya macamana dia masak sambal terung dia... terima kasih ct kerana berkongsi resepi.. sedap sedap

SAMBAL TERUNG BAKAR

sebiji terung di bakar dahulu
tomato di potong dadu

bahan yang di blend

bawang putih
bawang besar
cili besar
cili api
belacan

udang kering di tumbuk halus

tumis bahan blend sehingga garing masukkan udang kering dan sedikit air.. gaul rata masukkan gula dan garam sedikit mengikut rasa. last sekali masukkan terung bakar yang telah di potong dadu bersama tomato, setelah sebati angkat .. siap. daun hiasan tu yatt letak daun ketumbar hehehhe..

6 comments:

ain said...

nampak pun dah sedap yatt..apa lg kalau dok mkn ngan ns pns. kalau ada ikan kering lagi le terangkatt!!hehe

anawahid said...

yatt, ambo nih x minat terung, tp tgk terung mu iteww... terus rasa cam suka makna lak.. hehe

ZaiY said...

sy pun suka mkn terung sambal ni tp sllu duk buat goreng dulu, xpenah lg bakar..boleh try nanti.

princessharyati said...

ain- mmg terangkat...

anawahid- ambo mmg minat sgt terung niii mu try dulu nnti

zaiy- terung ni bakar buat ulam pun sedap kan

zeeta said...

he he yatt.. pagi tadi ita baru buat terung bakar... hubby kalau wat sambal terung..suka ya amat dia.. nie nak try bakar n wat sambal... mau lagi yumyum!!

ita dubai

faiz@farizan said...

Kak Cik ni duduk kat Finland ek? Rauma tu kat mana ek? Dekat Helsinki ke?

http://blogresipi.wordpress.com/