Tuesday, July 7, 2009

AYAM PANGGANG KUALI



ain terima kasih atas resepi yg super ini.. memang best giler, panaskan esoknya lagi best kan.. resepi wajib semperna raya tahun ini insya allah. tapikan ain.. masa i nak ambil gambar ayam nikan tak tahulah .. apalah nasib dekat 20 kali snap semua gambar blur dan tak cantik.. tapi kekawan semua dia punya rasa perrhh sedap.. sesuai mkn dgn ketupat .. ini..sedap bangat. sampai jilat ke jari uuhhuuu ...kekawan sila rujuk gambar n resepi kat blog ain

Bahan-bahan;

ayam
bawang merah
bawang putih
halia
lengkuas
serai
lada basah
cili api
buah keras
sedikit kunyit
(blend bahan2 di atas)

santan (sedikit saja)
asam keping
daun kunyit
daun limau purut

Cara-caranya:

tumis bahan-bahan yg diblend hingga pecah minyak masukkan ayam. letak air sedikit biarkan ayam empuk masukkan santan dan asam keping masuk garam, gula dan ajinomoto kacau rata dan biarkan sampai a bit kering sebelum nak tutup api tu. masukkan limau purut dan daun kunyit
- sedap nak mkn ngan ketupat atau lontong

4 comments:

ima said...

wah!!!dah ramai yang buat resepi ni...dan rata2 mengatakan ianya sedap...kalau macam ni ima pun nak cuba gak lah...

ain said...

betul u ckp yatt..lauk ni jd kaw bila u panaskan semula. tu hari I mkn ngan roti canai utk sarapan. mmg sedap.

ain said...

ekh lupaa...u snap sampai 20 kali...adoiii...ni tentu kes sdp sangat ler ni.hihhhiiii

3E said...

yatt...macam best ja ayam panggang kuali ni...kena cuba ni....