Monday, December 10, 2007

AYAQ ASAM




tak tertahan ooOOOoooo..tengok blog kak ummi buat ayaq asam... kak ummi panggil sambal tomato tapi yat panggil ni ayaq asam.. buat cecah daging rebus dan ikan bakar sedap ooOOOooo.. kalulah ada ulam.. uiks.. lagi meletop...

AYAQ ASAM

Bahan-bahan;

2 biji tomato - hiri nipis/dadu
2 biji cili merah - hiris nipis
4 biji cili padi - hiris nipis
1 labu bawang besar - hiris kecil nipis
1 inci belacan - bakar
1/4 cawan air asam jawa pekat
sedikit gula
sedikit garam

Cara -caranya;

Campur semua bahan yang dihiris, bancuh bersama air asam jawa dengan belacan (ditenyeh hancur). Masukkan gula dan garam..gaul rata. Siap untuk dicecah dengan daging rebus.

6 comments:

Mat Gebu said...

Ayooo...yg nie pakcik sereemm..kot2 salah cakap dgn kak cik...maut aku Ajim paksa minum ayaq asam....

princessharyati said...

hahha.. padan dengan muka dengan pakcik.. tu baru ayaq asam kalu dia suruh minum air cabai burung baru berasap tapi setahu kak cik kan ajim tu rock beb no hal.. hehehhe... sedop ooOOOooo dpt mkn ayaq asam ari ni..

mamasya said...

ayaq asam cicah dgn ikan bakar..sedapnya..bertambah nasi makan...lauk lain tolak tepi dulu.

princessharyati said...

betul..! 10 markah utk mamasya.. sedap betul makan mlm tadi..

zaliana said...

ayaq asam tu..duduk atas lukisan bernilai jutaan ringgit (eheheeh bila dilelong satu hari nanti la)

princessharyati said...

ialah tu za.. lukisan i yg tak seberapa.. kalu nak lelong pun lelong murah2 jek.. hahahhah