Wednesday, March 4, 2009

RICH ORANGE CAKE





it is really beautiful taste, trust me!

RICH ORANGE CAKE

1 cawan tepung cake
125 ml butter di cairkan
3 biji telur
75ml orange juice ( 1 biji oren besar)
parutan kulit buah oren kikis di bahagian oren je jgn sampai ke kulit putih
1 biji lemon juice
3/4 cawan gula halus
1 sudu pewarna kuning
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil cream of tartar

Cara-caranya;

blend telur bersama cream of tartar sehingga kembang, masukkan gula, pukul lagi. Kemudian masukkan orange juice, lemon juice dan pewarna kuning. Masukkan pula butter yang telah di cairkan pukul lagi. Akhir sekali gunakan spatu masukkan tepung kek, kulit oren bersama baking powder, kacau dengan satu arah 4-5 kali jek dah cukup, jangan kacau lebih-lebih.

topping taburkan aising sugar atau

panaskan juice oren bersama aising gula kemudian tuang di atas kek lagi sedap kalu takde juice oren boleh guna oren sunkist yang dalam botol tu. seperti untuk buat kek kalu takde buah oren boleh guna oren sunkist dalam botol tu.

resepi dari bonda tersayang yatt, terima kasih mak.

14 comments:

ain said...

n beautiful look too. trust me!

nor said...

adoi.yatt...sungguh x tahan tgk nya..mesti nak cepat2 rasa kan..nampak pun tau mmg best...

Jiya said...

kek orange ni tuk org gemuk jek kan kan kan... hehehehe!

Aymy with love said...

k yatt, nampak sedap sungguh... gebus jer... tempek resipi plz... tenkiu...

hana said...

ko nih yatt! nk suh org jejes air liur jerk! resepinyer mana??
weihhh jiya! kek nih sesuai utk org kurus cekeding cam ko tuh! sure pasni gumuk gedempol! wakakakakaa... yatt! utk resepi nih lebihkan gula n telur utk jiya sorang! kehkehkehkehkeh...

anawahid said...

weiiii resipinyeh manaaaa... hang jgn lokek yattt..ekeke... hahahaaaa jiya2.. tul tuh hana, mmg sesuai tuk yg kurus keremping cam jiya tuhhh... yattt cantikkkkk kek tuh, sib bail x jd kelin cam jiya punya kek.... hahaha

Suzi said...

yatt...semua dah minta resepi ni...cepat! tak tahan ooooo...yummmm

umiaiman said...

salam kak yatt.. selalu jugak sy berkunjung kesini tp sekadar jd pemerhati jer la.. tp kali ni nk tinggal kan jejak ler pulak..
sedap2 ler air tangan akak ni..

QiStinA's said...

yatt...sedap tul nampaknye yatt...mana resepi nie...

princessharyati said...

ain - ko ni ada2 jek
nor - mmg betul
jiya - hang patut mkn ni taw seb kelin king
aymy - dah post resepi taraa
hana - setuju hana,adik kita tu kan sibuk dok jln umah org ...gemuk2 ye tidak haa
ana - haa padan muka si adik kita tu haa... 3-0 ni dah
suzi - boleh2 yatt postkan
umiaiman- selamat dtg .. mailer selalu tinggai kan jejak.. borak2 dgn kitaorg sure happy selalu
moi - dah letak secret resepi tu..hehhe

Jiya said...

tak aciii sungguh la camni. 4 lawan 1 mana bleyyyyyyyyy!! tak aciiii!! (tendang pintu dapo kak yatt)

princessharyati said...

sapa yg main aci2 .. hana, ana n yatt takde kitaorg main aci2.. jiya sorg2 jek main aci2 buka pintu..heeeeeee..haaaaaaaaaaa

MamaFaMi said...

Nampak cantik dan sedap kek Yatt ni. Ini yang buat teringin nak beli loyang macam tu pulak. Hishhhh nafsu serakah betul! Hahaha...

Semalam, mama ada try satu resepi kek oren. Sedap sungguh dan bahan yang digunakan pun tak banyak.

princessharyati said...

ok mamafami nnti yatt pi tgk n try thks ya